pondělí 25. května 2015

Jak jsem se ve Varech proplácal do cíle

Premiéru Karlovarského půlmaratonu jsem musel na poslední chvíli vynechat. Na druhém ročníku už jsem běžel. Jen jedna chybička se tehdy vloudila. Někde jsem si přečetl, že karlovarská trať je lautr rovina. Přijel jsem tehdy už před startem vyždímaný jako houba a závod mě dokonale dorazil. Měl jsem pocit, že pořád běžím do kopce.

A letos při třetím ročníku? Situace se úplně převrátila. Přijel jsem včas,  bez nervů, odpočatý. Ještě jsem si stihl najít místečko na trávníku a skoro hodinku poležet. Takže pohodička nesmírná. A nějak se mi přihodilo, že se ta pohoda prokopírovala i do samotného závodu. Jo, sice sem a tam bylo na trati stoupání, ale kupodivu jsem tentokrát postřehl, že po nich obvykle následují klesání.

Počasí ideální, žádné velké horko. Proto jsem si mohl dovolit luxus vynechávat malé občerstvovačky a pít jen na velkých. A jídlo? To nebylo potřeba. Objevil jsem jiný způsob doplňování energie. Pamětníci si určitě vybaví, jak hlavní hrdina filmu Akumulátor 1 sbíral energii. Ze stromů, z velkých shromáždění lidí a taky z dětí. On to tehdy prováděl z velké dálky a potají. A přestavte si, že ve Varech tu energii nabízeli zblízka a veřejně.

Je běžné, že kolem závodní trati se sem tam objeví ruka napřažená k plácnutí. Ale ve Varech? Tam jich byly celé zástupy. Co zástupy, přímo lesy převážně dětských rukou. A každá dlaň jako by nám běžcům předala trochu energie. Zpočátku jsem si vybíral jen ty nejbližší, ale pak jsem pochopil, že nějaký ten krok navíc se vyplatí. Někdy na člověka čekalo pět šest dlaní za sebou. To vám byla úplná nabíjecí stanice.
foto: Runczech

Plácl jsem si s dvojicí slečen v pořadatelských tričkách. První vykřikla: "stopadesát". Ta druhá okamžitě kontrovala: "stopadesát jedna". Neběžel jsem zrovna vzadu, takže možná se holky někam k pětistovce dotleskaly. Když pomyslím, že zákon zachování energie zaručeně funguje, musely jít domů unavenější, než někteří běžci. Přiznávám, že já jsem svá plácnutí nepočítal. Bylo jich padesát? Sto? Kdo ví.  

A tak jsem měl sílu k běhání skoro zadarmo. Konečně jsem pochopil, proč se zrovna karlovarský hokejový klub jmenuje ENERGIE. V podstatě jsem tu zdejší trať neproběhl, ale proplácal. Žádné vyčerpání, žádná bolest, skoro žádná únava. Jen mi bylo líto, že už neumím běhat trochu rychleji. Mohl z toho být docela slušný čas.

6 komentářů:

  1. Pěkné :-) naprosto vím, o čem píšeš, také plácám :-) a musím říci, že zištně, ale ono to je 50/50 dětem to udělá radost a přesně, mě to dá čerstvou radostnou energii, člověk by tomu nevěřil, kdyby si to nevyzkoušel, ale funguje to, i ty kroky navíc za to stojí :-)
    Jana Mat.

    OdpovědětVymazat
  2. Odpovědi
    1. Ale někdy bych sebou nejradši jen tak plácnul :-)

      Vymazat
  3. :).. Ted jak to ctu, tak si vzpominam, ze nejvic (a mozna jedine) jsem "placal" v Amsterdamu na maratonu.. ovsem.. mozna to byl i efekt probihani hustym marihuanovym dymem podle trati:).. Ale verim, ze je to fajn pocit..
    Do ted si to pamatuju -- jenze ja to tehdy pricital te marjane ve vzduchu:).
    MSF! 12:)

    OdpovědětVymazat
  4. Ve Varech tedy ve vzduchu rozhodně marjánka a ani majoránka nebyla. Možná vřídelní sůl ...

    OdpovědětVymazat